2013/01/14

5 More Lunches




I just thought I'd warn you again, especially with our nutrition prof being super careful about this too. I've just taken one nutrition class, and even being interested in food and being a science majoring student doesn't mean I'm a nutrition expert. And I also pretty much admitted to ignoring some healthy diet advice deliberately. This is totally just, well, inspiration, since I know fur sure I eat a lot differently than most of the people from my college, and I dare say that as long as I follow my personal diet and exercise, I seem to have a lot more energy and stamina than my friends with a more traditional college-student diets. 

Jen bych Vás znovu (a naposled :) ) varovala, obzvláště, když je na tohle opatrný i náš přednášející, že jen proto, že navštěvuji jednu přednášku o výživě, zajímám se o stravu a studuji přírodní vědy, si nemyslím, že jsem expert na zdravou stravu. Nakonec jsem se minule i přiznala k záměrnému ignorování některých zásad zdravé výživy. Tyto články sem dávám jako, ehm, inspiraci, protože když nic jiného, vím celkem určitě, že moje strava se hodně liší od toho, čím se živí moji spolužáci. A troufám si i říct, že dokud se držím svého jídelníčku a cvičím, mám mnohem víc energie a výdrže, než moji přátelé přežívající na více tradičně studentské stravě.

1)
OK, the soup was waay to sweet, I shouldn't have mixed bamboo and corn. The chicken meat is a go-to quick recipe me and my mum use - just fry the chicken shortly on a very very small amount of oil, than add sweet pepper, pepper and salt. The bread is from Tesco, can't remember the name, but it was really good - it looks like the Americna kind of bread and is full of grains. 

Ta polévka byla až moc sladká, neměla jsme mixovat bambus s kukuřicí. To kuřecí je takový rychlý recept, který s mamkou používáme - lehce osmahnout kuřecí na malé kapce oleje, přidat sladkou papriku, pepř a sůl. Chleba je z Tesca, už si nepamatuji jméno, ale byl vážně dobrý - je to takový bochník, co vypadá jako toustový chleba a je v něm hodně zrní.


2)
My no-meat lunch is often a spin-off of risotto. I've been using whole-grain rice lately, it doesn't taste bad, it's just a bit more hard. I know that for a Czech person, I eat a lot of rice, but the glycemic index of rice is better than that of potatoes or God forbid, dumplings. And I really like rice too. 

Když mám vegetariánský oběd, je to často nějaká varianta rizota. Poslední dobou často vařím celozrnnou rýži, nechutná špatně, jen je taková lehce tužší. Vím, že na Češku jím rýže hodně, ale jednak má glykemický index nižší než brambory, natož knedlíky, druhak mi chutná.
 

3)
I promised to show you how does a lunch I tried kinda hard to arrange nicely look like - so, here it is. This is also a rare case of me preparing and eating pork. As for the, er, cooked things in the upper left corner, I stewed the meat with an onion, white pepper, olives and dried tomatoes cut into little pieces. I added a variety of spices and some wine. These were the only things we had in the fridge that seemed to be able to work together, and I think they did. 

Slíbila jsem, že vám ukážu, jak vypadá oběd, u kterého jsem se snažila, aby byl k světu. Tak tady je. A navíc je to vzácná příležitost, kdy jsem vařila a jedla vepřové. Ty rozvařené věci v levém horním rohu jsou cibule, bílá paprika, olivy a nadrobno nakrájená sušená rajčata s kořením a vínem, v tom jsem to maso dusila. Byly to jediné věci, co jsme měli v lednici a vypadaly, že by mohly jít k sobě, což myslím udělaly.
 

4)
Nothing special, just chicken meat + different vegetables, rice and a tomato salad (tomatoes, scallion, pepper, rice vinegar, water). That little cookie in the middle is an annoying brat that dares to have over 200 kJ. 

Nic zvláštního, moje obvyklé kuřecí maso se zeleninou, rýže a rajčatový salát (rajčata, jarní cibulka, pepř, rýžový ocet, voda). Ten malý piškot uprostřed je odporná mrcha, která si dovoluje mít přes 200 kJ. 


5)
One of my classmates said she prepared tuna with couscous and peppers, which is what I did. It's an OK combination, I guess. I think this was my first time eating cooked tuna - we usually eat canned tuna (Czech Republic = no sea = hard to get and expensive sea fish). It was pretty good, I put on some lemon juice and sweet balm (like, the herb?). 

Spolužačka mi doporučila, že tuňák je dobrý s kuskusem a paprikami, což jsem zkusila připravit. Je to taková normální kombinace. Mám dojem, že to také bylo poprvé, co jsem jedla vařeného tuňáka - asi nemusím vysvětlovat, jak jsme na tom s čerstvými mořskými rybami a jejich dostupností. Chutnal dobře, uvařila jsem ho s trochou citronové šťávy a meduňkou.  


To conclude, I make sure to eat 0,5 kg of fruits and vegetables a day, or even a bit more. I also try to eat fish/shrimps twice a week, which I not always manage. I eat pork and beef like once or twice a month. I eat a lot of rice or pasta, quite a bit of bread and the like, almost no potatoes and I plan to start working on incorporating more legumes (current level: close to zero). I guess that it's easier to change one's diet one step at a time - I managed with the veggies and fish, now is the time to go for legumes as a side-dish, and I still have to figure out a way to eliminate sweets and incorporate more dairy.

Na závěr, skoro denně jím 0,5 kg zeleniny a ovoce, občas i víc. Taky se snažím jíst ryby/mořské mrchy dakrát týdně, což se mi ne vždy nepodaří. Vepřové a hovězí jím tak jednou dvakrát do měsíce. Jím spousty rýže a těstovin, celkem dost pečiva, skoro žádné brambory a plánuji zařadit výrazně víc luštěnin (teď nejím skoro žádné). Připadá mi, že je jednodušší měnit jídelníček postupně - ovoce, zeleninu a maso už mám zautomatizované, teď je čas luštěnin a výhledově bych potřebovala eliminovat sladkosti a naopak zařadit víc mléčných výrobků.

Yours truly
Vita

14 comments:

  1. I always try to eat more fruit and veggies, I am specially careful not only with my diet but also with my boyfriend's diet ( ok now I sound mean, like I don't let him eat what he wants but actually I try to create inventive tasty healthy dishes with show him that things can be healthy and at the same time tasty!) I loved some ideas that you put here, I have never tried to make risotto but I will! I had no idea you can add bamboo to soup!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Canned bamboo is really great in Asian soups! I really like its taste. And you totally have to make men eat veggies, otherwise they'd never eat enough >.<

      Delete
  2. Great diet, especially the fruit and veggies :) The proportions look quite similar to what I eat, except the meat is usually something swapped for something else like the mentioned legumes for example. And the arrangements look delicious :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! I often eat soy instead of meat too, but I should really eat more legumes. :(

      Delete
  3. Everything looks so delicious, I'm hungry now!

    http://bamostwanted.blogspot.com.ar/

    ReplyDelete
  4. I am a vegetarian, so I do not eat meet, but the gegetables and rice look so delicious.
    Great post, my pretty Vita.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXX

    ReplyDelete
  5. ou, everything looks so tasty ...mmm ^^

    ReplyDelete